
 
 

 
 

 

 

 

SECOND SECTION 

 

 

 

 

 

 

 

 

CASE OF MATÚZ v. HUNGARY 

 

(Application no. 73571/10) 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

 

STRASBOURG 

 

21 October 2014 

 

 

FINAL 

 

21/01/2015 
 

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 

subject to editorial revision. 

 





 MATÚZ v. HUNGARY JUDGMENT 1 

 

In the case of Matúz v. Hungary, 

The European Court of Human Rights (Second Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Guido Raimondi, President, 

 Işıl Karakaş, 

 András Sajó, 

 Nebojša Vučinić, 

 Egidijus Kūris, 

 Robert Spano, 

 Jon Fridrik Kjølbro, judges, 

and Stanley Naismith, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 16 September 2014, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 73571/10) against the 

Republic of Hungary lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by a Hungarian national, Mr Gábor Matúz (“the 

applicant”), on 3 December 2010. 

2.  The applicant was represented by Mr G. Trinn, a lawyer practising in 

Budapest. The Hungarian Government (“the Government”) were 

represented by Mr Z. Tallódi, Agent, Ministry of Public Administration and 

Justice. 

3.  The applicant alleged under Article 10 of the Convention a breach of 

his right to freedom of expression, in particular the right to impart 

information, on account of his dismissal from the State television company 

for divulging confidential documents. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

4.  The applicant was born in 1963 and lives in Balassagyarmat. 

5.  The applicant is a television journalist. From 15 February 2001 he 

was employed by the State television company (Magyar Televízió Zrt.). 

Following an amendment of his work contract on 10 July 2002, he was 

appointed for an indeterminate period. At the material time, he was 



2 MATÚZ v. HUNGARY JUDGMENT 

 

chairman of the Trade Union of Public Service Broadcasters (Közszolgálati 

Műsorkészítők Szakszervezete), active within the television company. 

The applicant was in charge, as editor and presenter, of a periodical 

cultural programme called Éjjeli menedék (Night Shelter) which involved 

interviews with various figures of cultural life. 

6.  According to point 10 of his work contract, the applicant was bound 

by professional confidentiality. He was obliged not to reveal any 

information acquired in connection to his position the disclosure of which 

would be prejudicial to either his employer or any other person. According 

to the labour contract, he also took note of the fact that a breach of this 

obligation would lead to the immediate termination of his employment. 

7.  Following the appointment of a new cultural director the applicant 

had apparently contacted the television company’s president, since he had 

perceived the new director’s conduct in modifying and cutting certain 

contents of Éjjeli menedék as censorship. He had received no response to his 

complaint. 

8.  On 6 June 2003 the editor-in-chief of Éjjeli menedék addressed a 

letter to the board of Magyar Televízió Zrt. stating, amongst other things, 

that the appointment of the new cultural director had led to censorship of the 

programme by his suggesting modifications to, and the deletion of, certain 

contents. 

On 19 June 2003 an article appeared in the online version of a Hungarian 

daily (Magyar Nemzet Online)
1
, containing the editor-in-chief’s letter as 

well as a statement of Magyar Elektronikus Újságírók Szövetsége 

(Hungarian Union of Electronic Journalists), inviting the board to end 

censorship in the television company. 

9.  In 2004 the applicant published a book entitled “Az antifasiszta és a 

hungarista – Titkok a Magyar Televízióból” (The Antifascist and the 

Hungarista - Secrets from the Hungarian Television). Each chapter of the 

book contained an extract from different interviews recorded in 2003, which 

had not been broadcast in the cultural programme, apparently on the basis of 

the instructions of the cultural director in question. Along with the extracts, 

the applicant included numerous in-house letter exchanges between the 

cultural director and the editor-in-chief concerning the suggested changes in 

the programme. Moreover, the chapters contained a short introduction or 

summary of the events, reflecting the applicant’s personal opinion. The 

preface of the book said that it would contain documentary evidence of 

censorship exercised in the State television company. It called on the 

readers to decide whether the documents indicated the cultural director’s 

                                                 
1
http://mno.hu/migr/az-ejjeli-menedek-tiltakozik-a-cenzura-miatt-719786, 

accessed on 25 July 2014 
 



 MATÚZ v. HUNGARY JUDGMENT 3 

 

legitimate exercise of his supervisory functions or an interference with the 

broadcaster’s freedom of expression. 

10.  On 11 November 2004 the television company dismissed from 

employment the applicant and the editor-in-chief of Éjjeli menedék, with 

immediate effect. The reason for the applicant’s summary dismissal was 

that, by publishing the book in question, he had breached the confidentiality 

clause contained in his labour contract. 

11.  The applicant challenged his dismissal in court. He argued, inter 

alia, that he had received the in-house letter-exchange in connection with 

his position as the chairman of the trade union, in order for him to take steps 

against the alleged censorship at the television company, and that he had 

published the impugned book in that capacity. 

12.  In its judgment of 8 April 2008 the Budapest Labour Court 

dismissed the applicant’s action, stating that he had breached his obligations 

under point 10 of his work contract by publishing information about his 

employer without its consent. The court also found that the applicant’s 

position as chairman of the trade union did not exempt him from the duty of 

confidentiality. 

13.  The applicant appealed, arguing that the publication of the book had 

not in any way prejudiced his employer or any other person and that he had 

not acquired the published information in connection with his position but 

in his capacity as trade union chairman. In that position, and in 

representation of the interests of his colleagues, he was obliged to act 

against the censorship within the television company. Thus, according to the 

applicant, the conditions of dismissal, as stipulated in point 10 of his labour 

contract, had not been fulfilled. 

14.  On 13 February 2009 the Budapest Regional Court dismissed the 

appeal on the same grounds as the Labour Court, adding that the publication 

of the book might have had a certain detrimental effect on the television 

company’s reputation. Furthermore, in the Regional Court’s opinion, the 

impugned measure had not constituted an abuse of rights on the employer’s 

side, since the applicant had voluntarily agreed to the restriction of his 

freedom of expression by signing his labour contract. 

15.  The applicant pursued a petition for review before the Supreme 

Court. He argued that he had been unlawfully dismissed in that his conduct, 

namely to inform the public about censorship at the State television 

company in a book – which was a last-ditch option given that his efforts vis-

à-vis the management to have the matter investigated had been to no avail – 

should have been regarded as an exercise of his freedom of expression 

rather than an unlawful breach of his labour contract, especially in view of 

the fact that the allegation of censorship had not been refuted. 

16.  On 26 May 2010 the Supreme Court found against the applicant. 

Referring to the applicant’s submission concerning freedom of expression, 

it held that the scope of the case did not extend beyond the examination of 



4 MATÚZ v. HUNGARY JUDGMENT 

 

the applicant’s breach of his labour obligations. In the court’s view, the 

applicant had indeed breached the contract by means of the unauthorised 

publication of internal documents of his former employer. The court 

expressly excluded from its scrutiny the question whether or not the 

applicant’s freedom of expression justified, in the circumstances, a formal 

breach of his labour contract. 

This decision was served on 13 July 2010. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

17.  Article 61 of the Constitution, as in force at the material time, 

provided as follows: 

“1. In the Republic of Hungary everyone shall have the right to freely express his 

opinion and to access to and to disseminate information of public interest.” 

Section 96 of Act no. XXII of 1992 on the Labour Code, as in force at 

the material time, read as follows: 

“(1) An employer or employee may terminate an employment relationship by 

summary dismissal/resignation in the event that the other party: 

a) wilfully or by gross negligence commits a grave violation of any substantive 

obligations arising from the employment relationship...” 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

18.  The applicant complained that his dismissal from the State television 

company on the ground of publishing a book including internal documents 

of his employer amounted to a breach of his right to freedom of expression 

and in particular his right to impart information and ideas to third parties. 

He relied on Article 10 of the Convention, which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 

prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 

enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 



 MATÚZ v. HUNGARY JUDGMENT 5 

 

The Government contested this view. 

A.  Admissibility 

19.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

B.  Merits 

1.  The parties’ submissions 

20.  The applicant submitted that his right to freedom of expression had 

been breached in that he had been dismissed from employment because of a 

publication. As a journalist and chairman of the trade union at the public 

television broadcaster he had had the right and obligation to inform the 

public about alleged censorship at the television company. 

He emphasised that the statements in his book had never been refuted 

and that he had acted in good faith, in compliance with the ethics of his 

profession. 

21.  He further submitted that no consideration had been given to his 

rights under the Convention by the domestic courts reviewing his dismissal. 

He pointed to the fact that the domestic courts had formally accepted that 

freedom of expression might be lawfully limited in labour relations, 

regardless of the nature and the circumstances of the case. 

22.  The Government submitted that the applicant, as an employee at the 

State television company, had been bound by a labour contract and in 

particular by a duty of confidentiality. The fact that he was the chairman of 

a trade union had not exempted him from complying with the obligations 

flowing from the employment contract. By publishing the impugned book 

without prior authorisation and revealing confidential information, he had 

breached his duties, leading to his summary – and justified – dismissal. 

23.  The Government further argued that the applicant had published the 

statements and correspondence of persons identified by name. Any 

disclosure of such personal data would have required prior authorisation of 

the persons concerned, which the applicant had failed to obtain. 

24.  The Government also contended that there had been no interference 

with the applicant’s freedom of expression, since his book about the 

presumed censorship at the State television had actually been published and 

its content had become accessible to anyone. The applicant contested this 

view. 



6 MATÚZ v. HUNGARY JUDGMENT 

 

2.  The Court’s assessment 

a.  Existence of an interference 

25.  The Court observes that the decision to dismiss the applicant from 

the television company was prompted by the publication of his book, 

without further examination of the applicant’s professional ability. 

Accordingly, the measure complained of essentially related to the exercise 

of freedom of expression (see Wille v. Liechtenstein [GC], no. 28396/95, 

§ 50, ECHR 1999-VII, and Kudeshkina v. Russia, no. 29492/05, § 79, 

26 February 2009). 

26.  The Court reiterates that the protection of Article 10 of the 

Convention extends to the workplace in general. It notes at this juncture that 

the applicant was at the service of the State-owned television company, 

albeit under a Labour Code statute. In this regard, the Court recalls that 

Article 10 of the Convention applies not only to employment relationships 

governed by public law, but also those under private law. In addition, in 

certain cases, the State has a positive obligation to protect the right to 

freedom of expression even in the sphere of relations between individuals 

(see Fuentes Bobo v. Spain, no. 39293/98, § 38, 29 February 2000). 

27.  The Court considers that the disciplinary measure dismissing the 

applicant for publishing a book containing confidential information about 

his employer, as endorsed by the Hungarian courts, constituted an 

interference with the exercise of the right protected by Article 10 of the 

Convention 

28.  An interference with the applicant’s rights under Article 10 § 1 will 

infringe the Convention if it does not meet the requirements of paragraph 2 

of Article 10. It should therefore be determined whether it was “prescribed 

by law”, whether it pursued one or more of the legitimate aims set out in 

that paragraph and whether it was “necessary in a democratic society” in 

order to achieve those aims. 

b.  Whether the interference was “prescribed by law” 

29.  The Court observes, and it is common ground between the parties, 

that the applicant was dismissed on the basis of section 96(1) of the Labour 

Code for having breached his obligations under point 10 of his labour 

contract. 

c.  Whether the interference pursued a legitimate aim 

30.  The Court accepts that the legitimate aim pursued by the impugned 

measure was the prevention of the disclosure of confidential information as 

well as “the protection of the reputation or rights of others” within the 

meaning of Article 10 § 2. 



 MATÚZ v. HUNGARY JUDGMENT 7 

 

d.  Whether the interference was necessary in a democratic society 

i.  The principles established by the Court’s case-law 

31.  The central issue which falls to be determined is whether the 

interference was “necessary in a democratic society”. The fundamental 

principles in that regard are well established in the Court’s case-law and 

have been summarised as follows (see, among other authorities,  

Vogt v. Germany, 26 September 1995, § 52, Series A no. 323;  

Hertel v. Switzerland, 25 August 1998, § 46, Reports of Judgments and 

Decisions 1998-VI; and Steel and Morris v. the United Kingdom, 

no. 68416/01, § 87, ECHR 2005-II): 

(α) Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of a 

democratic society and one of the basic conditions for its progress and each 

individual’s self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it is applicable not 

only to “information” or “ideas” that are favourably received or regarded as 

inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or 

disturb; such are the demands of that pluralism, tolerance and broadmindedness 

without which there is no “democratic society”. Freedom of expression, as enshrined 

in Article 10, is subject to a number of exceptions which, however, must be narrowly 

interpreted and the necessity for any exceptions must be convincingly established. 

(β) The adjective “necessary”, within the meaning of Article 10 § 2 implies the 

existence of a “pressing social need”. The Contracting States have a certain margin of 

appreciation in assessing whether such a need exists, but it goes hand in hand with a 

European supervision, embracing both the law and the decisions applying it, even 

those given by independent courts. The Court is therefore empowered to give the final 

ruling on whether a “restriction” is reconcilable with freedom of expression as 

protected by Article 10. 

(γ) The Court’s task, in exercising its supervisory jurisdiction, is not to take the 

place of the competent national authorities but rather to review under Article 10 the 

decisions they delivered pursuant to their power of appreciation. This does not mean 

that the supervision is limited to ascertaining whether the respondent State exercised 

its discretion reasonably, carefully or in good faith; what the Court has to do is to look 

at the interference complained of in the light of the case as a whole and determine 

whether it is “proportionate to the legitimate aim pursued” and whether the reasons 

adduced by the national authorities to justify it are “relevant and sufficient”. In so 

doing, the Court has to satisfy itself that the national authorities applied standards 

which were in conformity with the principles embodied in Article 10 and, moreover, 

that they based their decisions on an acceptable assessment of the relevant facts. 

32.  The Court also observes that the present case bears a certain 

resemblance to the cases Fuentes Bobo (cited above) and Wojtas-Kaleta v. 

Poland (no. 20436/02, 16 July 2009) in which it found violations of 

Article 10 in respect of journalists who had publicly criticised the public 

television broadcaster. Likewise, in the present case, the applicant, a 

journalist, wrote a book in criticism of the conduct of his supervisors and 

employer. Therefore this case also raises the problem of how the limits of 

loyalty of journalists working for such companies should be delineated and, 

in consequence, what restrictions can be imposed on them in public debate. 



8 MATÚZ v. HUNGARY JUDGMENT 

 

In this context the Court is also mindful that employees owe to their 

employer a duty of loyalty, reserve and discretion (see Vogt v. Germany, 

26 September 1995, § 53, Series A no. 323; and Ahmed and Others v. 

the United Kingdom, 2 September 1998, § 55, Reports 1998-VI). 

Accordingly, the measure by which the applicant was dismissed from his 

position for the breach of confidence is not as such incompatible with the 

requirements of Article 10 of the Convention. 

33.  For the Court, the position of the applicant in the present case – that 

is, him being a journalist employed by the State television company under 

the general labour law – might be distinguishable from that of an employee 

in the public sector proper signalling illegal conduct or wrongdoing in the 

workplace in a situation where the employee or civil servant concerned is 

the only person, or part of a small category of persons, aware of what is 

happening at work and is thus best placed to act in the public interest by 

alerting the employer or the public at large (see Marchenko v. Ukraine, 

no. 4063/04, § 46, 19 February 2009; Heinisch v. Germany, no. 28274/08, 

§§ 63-64, ECHR 2011 (extracts); and Bucur and Toma v. Romania, 

no. 40238/02, § 93, 8 January 2013). However, there is no need to decide on 

whether the applicant, an employee of the State television company which 

plays a crucial role in societal communication, falls into the same category, 

from the perspective of Article 10, as civil servants. This is so because the 

public interest attaching to the transparent editing of programs of the State 

television would have required in any case a domestic scrutiny of the 

proportionality of the impugned measure. 

34.  Where the right to freedom of expression of a person bound by 

professional confidentiality is being balanced against the right of employers 

to manage their staff, the relevant criteria have been laid down in the 

Court’s case-law as follows (see Guja v. Moldova [GC], no. 14277/04, 

§§ 74-78, ECHR 2008): (a) public interest involved in the disclosed 

information; (b) authenticity of the information disclosed; (c) the damage, if 

any, suffered by the authority as a result of the disclosure in question; (d) 

the motive behind the actions of the reporting employee; (e) whether, in the 

light of duty of discretion owed by an employee toward his or her employer, 

the information was made public as a last resort, following disclosure to a 

superior or other competent body; and (f) severity of the sanction imposed. 

35.  Moreover, in order to assess the justification of an impugned 

measure, it must be borne in mind that the fairness of proceedings and the 

procedural guarantees afforded (see, mutatis mutandis, Steel and Morris, 

cited above, § 95) are factors to be taken into account when assessing the 

proportionality of an interference with the freedom of expression guaranteed 

by Article 10. The absence of an effective judicial review of the impugned 

measure may also lead to a violation of Article 10 (see Saygılı and Seyman 

v. Turkey, no. 51041/99, §§ 24-25, 27 June 2006, and Lombardi Vallauri v. 

Italy, no. 39128/05, §§ 45-56, 20 October 2009). If the reasoning of the 



 MATÚZ v. HUNGARY JUDGMENT 9 

 

national court demonstrates a lack of sufficient engagement with the general 

principles of the Court under Article 10 of the Convention, the degree of 

margin of appreciation afforded to the authorities will necessarily be 

narrower. Indeed, as the Court has previously held in the context of Article 

10, “the quality of ... judicial review of the necessity of the measure is of 

particular importance in this respect, including the operation of the relevant 

margin of appreciation” (see Animal Defenders International v. the United 

Kingdom [GC], no. 48876/08, § 108, ECHR 2013 (extracts)). 

ii.  Application of the above principles in the present case 

36.  The applicant argued in his book that the changes suggested by the 

cultural director of the television company did not sit well with the 

principles of journalistic freedom. He expressed the opinion that the 

modifications and cuts put through by the cultural director regarding his 

programme constituted censorship. The introduction of the book called on 

readers to decide whether they perceived the published documents as pieces 

of evidence of censorship or as a supervisor’s valid instructions to his 

colleagues. 

37.  In such circumstances, and also bearing in mind the importance of 

the independence of public service broadcasters, the Court considers that 

even if the book contained information on third persons (see the 

Government’s related submission in this respect in paragraph 23), it 

essentially concerned a matter of public interest. It is to be observed in this 

context that there is no information in the case file as to any claims or 

complaints formulated by any third party about the impugned publication. 

38.  The Court notes the applicant’s submission that he as a journalist 

and chairman of the trade union had the right and obligation to make public 

the documents in question and to comment on matters of public interest, 

notwithstanding the fact that his labour contract contained a confidentiality 

clause. 

39.  The Court is of the view that the applicant’s combined professional 

and trade-union roles must be taken into consideration for the purposes of 

examining whether the interference complained of was necessary in a 

democratic society. It considers that, having regard to the role played by 

journalists in society and to their responsibilities to contribute to and 

encourage public debate, the obligation of discretion and confidentiality 

constraints cannot be said to apply with equal force to journalists, given that 

it is in the nature of their functions to impart information and ideas. 

Furthermore, in the particular context of the applicant’s case, his 

obligations of loyalty and restraint must be weighed against the public 

character of the broadcasting company he worked for (see Wojtas-Kaleta, 

cited above, §§ 45-47). 



10 MATÚZ v. HUNGARY JUDGMENT 

 

40.  Given the presence of these elements in the applicant’s situation, the 

Court considers that the domestic authorities should have paid particular 

attention to the public interest attached to the applicant’s conduct. 

41.  As to the criterion of accuracy, it was not asserted by the employer 

or later established by the courts that the documents published by the 

applicant were not authentic or were distorted or that his comments had 

been devoid of factual basis. Moreover, some of the applicant’s statements 

amounted to value judgments, the truth of which is not susceptible of proof 

(see, for instance, Lingens v. Austria, 8 July 1986, § 46, Series A no. 103). 

42.  Regarding the question as to whether the publication could be 

considered detrimental, the Court is mindful of the Regional Court’s 

judgment referring to the potential damage to the television company’s 

reputation which the book might have caused (see paragraph 14 above). 

43.  Nonetheless, the issue arises as to whether there was any need to 

prevent the disclosure of information that was already available to the 

public (see Weber v. Switzerland, 22 May 1990, § 51, Series A no. 177; and 

Vereniging Weekblad Bluf! v. the Netherlands, 9 February 1995, § 41, 

Series A no. 306-A) and might already have been known to a large number 

of people. The Court notes that on 9 June 2003, before the publication of the 

applicant’s book, an article appeared in an online newspaper containing 

information about the alleged censorship (see paragraph 8 above). Thus, 

although the publication of the documents in the impugned book was a 

breach of confidentiality – an element which brings into play the notion of 

“duties and responsibilities” within the meaning of paragraph 2 of Article 

10 of the Convention – their substance in general had already been made 

accessible through an online publication and was known to a number of 

people. 

44.  In so far as the motives for making the impugned documents public 

may be relevant, the applicant’s assertion is that he acted in good faith, in 

order to draw public attention to censorship at the State television. For the 

Government, this course of action was nothing more than a wilful breach of 

employment obligations. 

45.  An act motivated by a personal grievance or a personal antagonism 

or the expectation of personal advantage, including pecuniary gain, would 

not justify a particularly strong level of protection (see Kudeshkina, cited 

above, § 95). 

46.  In the instant case, the Court notes that the applicant’s account of his 

motives was not called into question before the domestic courts. Nor was it 

suggested that he had included the confidential documents in the book with 

any other intention than to corroborate his arguments on censorship. There 

was no appearance of any gratuitous personal attack, either. 

47.  Furthermore, for the Court, the applicant’s decision to make the 

impugned information and documents public was based on the experience 

that neither his complaint to the president of the television company nor the 



 MATÚZ v. HUNGARY JUDGMENT 11 

 

editor-in-chief’s letter to the board had prompted any response (see 

paragraphs 7 and 8 above). Thus, the Court is satisfied that the publication 

of the book took place only after the applicant had felt prevented from 

remedying the perceived interference with his journalistic work within the 

television company itself – that is, for want of any effective alternative 

channel. 

48.  The Court also notes that a rather severe sanction was imposed on 

the applicant, namely the termination of his employment with immediate 

effect. 

49.  Finally, as to the manner in which the applicant’s labour case was 

reviewed, the domestic courts found that the mere fact that the applicant had 

published the book was sufficient to conclude that he had acted to his 

employer’s detriment. However, they paid no heed to the applicant’s 

argument that he had been exercising his freedom of expression in the 

public interest, and limited their analysis to finding that he had breached his 

contractual obligations. Moreover, the Supreme Court’s judgment explicitly 

stated that the subject matter of the case was limited to an employment 

dispute and did not concern the applicant’s fundamental rights (see 

paragraph 16 above). As a result, they did not examine whether and how the 

subject matter of the applicant’s book and the context of its publication 

could have affected the permissible scope of restriction on his freedom of 

expression, although it is such an approach that, in principle, would have 

been compatible with the Convention standards (see Sokołowski v. Poland, 

no. 75955/01, § 47, 29 March 2005; and Ungváry and Irodalom Kft. v. 

Hungary, no. 64520/10, § 57, 3 December 2013). 

50.  Being mindful of the importance of the right to freedom of 

expression on matters of general interest, of the applicant’s professional 

obligations and responsibilities as a journalist on the one hand, and of the 

duties and responsibilities of employees towards their employers on the 

other, and having weighed the different interests involved in the case, the 

Court concludes that the interference with the applicant’s right to freedom 

of expression was not “necessary in a democratic society”. 

51.  Accordingly, there has been a violation of Article 10 of the 

Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

52.  Article 41 of the Convention provides: 



12 MATÚZ v. HUNGARY JUDGMENT 

 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Damage 

53.  The applicant claimed 32,250 euros (EUR) in pecuniary damage. 

This sum comprises compensation for lost income which would have been 

awarded to him in case of success in the domestic proceedings. 

He moreover claimed EUR 10,000 in respect of non-pecuniary damage. 

54.   The Government contested these claims. 

55.  The Court considers that the applicant must have suffered some 

pecuniary and non-pecuniary damage as a result of his dismissal. Making its 

assessment on the basis of equity, it awards him EUR 5,000 under both 

heads combined. 

B.  Costs and expenses 

56.  The applicant claimed EUR 1,440 for the costs and expenses 

incurred before the domestic courts. This amount corresponds to the court 

fees incurred on three levels of judicial instances and the legal expenses 

paid to the respondent. 

57.  The Government contested these claims. 

58.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 

reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 

that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 

to quantum. In the present case, regard being had to the documents in its 

possession and the above criteria, the Court awards the full sum claimed in 

respect of the proceedings before the domestic courts incurred in an attempt 

to prevent the violation, that is, EUR 1,440. 

C.  Default interest 

59.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 

should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 

to which should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

1.  Declares the application admissible; 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 



 MATÚZ v. HUNGARY JUDGMENT 13 

 

 

3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 

from the date on which the judgment becomes final in accordance with 

Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts, to be converted 

into the currency of the respondent State at the rate applicable at the date 

of settlement: 

(i)  EUR 5,000 (five thousand euros), plus any tax that may be 

chargeable, in respect of pecuniary and non-pecuniary damage 

combined; 

(ii)  EUR 1,440 (one thousand four hundred and forty euros), plus 

any tax that may be chargeable to the applicant, in respect of costs 

and expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points; 

 

4.  Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 21 October 2014, pursuant to 

Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Stanley Naismith Guido Raimondi 

 Registrar President 

 

 

 


